fbpx

Afvallen blijft lastig. Of toch niet?

Steeds meer mensen beseffen dat snel afvallen slecht is voor het lichaam en dat het maar een tijdelijke oplossing is voor de uitdaging die ze hebben. Overgewicht of ook wel obesitas genoemd. Het houdt niet op bij het feit dat snel afvallen slecht voor je is maar ook (vaak) niet eens helpt en het vergroot de kans op het jojo-effect en diabetes type 2. Alleen wat is dan wel een juiste manier om af te vallen zonder dat je honger krijgt en toch gevarieerd en gezond eet? Eet iets minder en beweeg meer dan dat je normaal doet.

Beweging

We hebben 30 minuten beweging nodig per dag. Dat is naast je normale beweging van de dag. Zo kun je al snel een halve kilo per week afslanken en dat is het beste voor je lichaam. Op deze manier gaat jou vetpercentage omlaag en bouw je spiermassa op. Je zult merken dat je niet alleen je gewicht naar beneden gaat, maar je zult je ook fitter gaan voelen. Het kan zijn dat je in een week meer dan een halve kilo gewicht verliest door het veranderen van je eetpatroon. Dat is tijdelijk geen probleem maar zorg ervoor dat het niet te hard gaat zodat je de kans op het jojo-effect zo klein mogelijk houdt.

Minder eten

Veel mensen denken dat als ze minder gaan eten dat ze vanzelf gaan afvallen. Laat ik je gelijk uit deze illusie halen want niks is minder waar dan dat. Je krijgt dan te weinig calorieën binnen waardoor je lichaam geen energie binnenkrijgt. Daardoor gaat je stofwisseling trager werken omdat je lichaam moet “overleven” met de voedingsstoffen die je wel binnen krijgt. Met als gevolg dat spieren zullen worden afgebroken om aan energie te komen en je lichaam zal de vetvoorraad aanvullen. Je merkt dit direct want je zal weinig energie hebben en je slap voelen, omdat het lichaam wil zich zelf beschermen. Kortom je lichaam zal er altijd voor zorgen dat het kan overleven. Dus bij afvallen is het belangrijk dat je voldoende blijft eten.

15 tips voor gezond afvallen

1. Eet voldoende eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstoffen van ons lichaam en geeft een verzadigd gevoel. Wanneer je eiwitrijke producten gaat eten dat je minder snel trek zal krijgen in lekkere tussendoortjes. Daarnaast helpt het eten van eiwit bij de spier opbouw van je lichaam zodat je sneller gewicht verliest. Je vind eiwitten in: granen, peulvruchten, noten, vlees, vis, gevogelte, zuivel en natuurlijk eieren

2. Gezond vet eten

Ook vetten hebben we nodig voor ons lichaam. Wat belangrijk is dat we wel de juiste vetten eten. Eet daarom onverzadigde vetten. Verzadigd vet daar kan ons lichaam niks mee en eet hier dan ook zo min mogelijk van. Verzadigd vet zit vooral in vette kaas, worst, volle zuivel producten, koek, snoep en gebak. Door deze producten te eten krijg je deze verzadigde vetten binnen en verhoogd het je slechte cholesterol en dat kan leiden tot hart en vaatziekten.

3. Let op met suikers

Suiker zit overal in en iedereen weet dat het ongezond is. Ons lichaam heeft ook suiker (koolhydraten) nodig maar het zit overal in. Denk aan koek, snoep, frisdrank, sapjes, kant-en-klare producten en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maak een bewuste keus in wat je in je mond stopt. Af en toe wat lekkers is niet erg maar let op dat het niet te veel word.

4. Ontbijten (de makkelijkste fit tip)

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Het ontbijt is het belangrijkste eet moment van de hele dag. Zorg voor een uitgebalanceerd ontbijt. Je zult merken dat wanneer je deze tip gaat toepassen dat je de hele dag door energie zult hebben. Het zorgt ervoor dat je stofwisseling opgang komt en je de dag goed kan beginnen. Het is een simpele tip en zorgt voor blijvend resultaat

5. Plan je maaltijden

Pak een moment in de week om je maaltijden te plannen. Dit geeft zoveel rust bij het afvallen als je precies weet wanneer je iets kan eten. Zo voorkom je dat je gaat snoepen en snacken wat je juist wil voorkomen. Probeer dan zoveel mogelijk de eerste vier tips daarin mee te nemen.

6. Meten is weten

Deze tips is belangrijk voor je motivatie. Je wil natuurlijk vooruit gang zien. Je wil dat de weegschaal in beweging komt. Ga dan ook met regelmaat op de weegschaal staan en hou je gewicht bij in een schema. Het liefst nog gewoon met pen en papier. Met regelmaat houd in dat je één of twee keer in de week op de weegschaal staat en hou het bij deze keren. Ik raad je wel aan om gelijk een goede weegschaal te kopen die ook je vetpercentage meet. Zo kun je goed in de gaten houden of je op de juiste manier bezig bent. Dat kun je ook in je schema zien want je houd immers je gewicht en vetpercentage bij. Je ziet je vooruitgang en als je een keer wat minder bent afgevallen is het gelijk een goed motivatie om terug te kijken naar de voorgaande weken.

7. Zoek je eigen weg

Iedereen is anders. De buurvrouw doet een shake programma en houd dit perfect vol en werkt perfect. Terwijl je collega zich prettig voelt bij een koolhydraat arm dieet en met de lunch een lekkere salade eet. Ondertussen snak jij naar een boterham en voelt je daar het gelukkigst bij. Zoek een manier waarbij je prettig voelt bij het afvallen, want alleen zo kan het goed volhouden.

8. Drink voldoende water

Water drinken over de hele dag is belangrijk voor het hele lichaam. Het reinigt je lichaam en helpt je afvallen, zo blijkt uit onderzoek. Dranken, zoals vruchtensap, frisdrank en gezoete yoghurtdranken, zitten nogal veel lege calorieën in die je zoveel mogelijk wil vermijden. Wanneer je vaak vergeet water te drinken dan hebben wij genoeg tips om je daarmee te helpen.

9. Laat lege calorieen staan

Begin met het laten staan van lege calorieen als je wil afvallen. Je vind deze calorieen in de suikers dit extra worden toegevoegd aan steeds meer levensmiddelen. Denk aan snoep, koek, frisdranken en alcohol. Het zit vol met lege calorieen die je niet nodig hebt, daarnaast versterken ze de behoeft om te snacken enorm. Wanneer je deze stap consequent toepast merk je al snel verschil in je energie niveau en gewicht.

10. Centimeters maken

Staar je niet blind op de weegschaal. Wat je vaak om je heen ziet is dat iedereen het heeft over zijn/haar gewicht. Terwijl de focus meer op je centimeters moet liggen. Het gewicht is bij het afvallen maar een klein detail. Bijvoorbeeld als je kijkt naar sport. Sumoworstelen en kickboksen zijn twee totaal verschillende sporten en hebben allebei gewichtsklassen. Alleen een sumoworstelaar van 100 kilo ziet er heel anders uit dan de kickbokser van 100 kilo. Het is natuurlijk wel een beetje een vreemd voorbeeld maar wat ik wil zeggen is dat gewicht maart weinig zegt. Meet je nekomvang, borstomvang, heupen en taille één keer in de week om je voorderingen bij het afvallen goed in de gaten te houden

11. Maak de gezondste keuze

Het heeft uiteindelijk allemaal te maken met het maken van de gezondste keus. Je wil genieten van eten en dan hoeven daar geen vet en suikers in te zitten. Er zijn voldoende alternatieven. Denk dan aan verse groenten, fruit en volkoren, magere producten. Denk hierbij 20+/30+ kaas, biefstuk, kipfilet, varkensfilet en alle soorten vis. Laat de traditionele aardappels staan en kies voor de zoete aardappel en zilvervliesrijst. Er zijn in onze receptenhoek genoeg recepten te vinden waardoor afvallen een feest kan zijn. Door te variëren met alle producten zijn de mogelijkheden oneindig.

12. Eet genoeg

Een beginnersfout is dat als ik minder ga eten dan kan ik zo vijf kilo afvallen. Niets is minder waar. Wanneer je te weinig eet krijg je minder voedingsstoffen binnen en gaat ook nog eens je stofwisseling langzamer werken. Je hebt er meer aan om genoeg te eten zodat je stofwisseling goed blijft werken. Afvallen gaat wellicht iets langzamer maar je hebt er meer aan op de langere termijn en zo voorkom je het jojo-effect en hebt blijvend resultaat.

13. Blijf genieten

Geniet is belangrijk om het afvallen vol te houden. Het moet natuurlijk geen straf worden om verantwoorde tussendoortjes en maaltijden te eten. Kies voor gezonde variante als je ergens trek in hebt. Wanneer de knop om is merk je dat het veranderen van je eetpatroon bijna vanzelf gaat. Wanneer je zin hebt in chips kies dan voor de gezonde variant. Neem een handje en laat de rest in de zak zitten. Dat voelt prettiger dan alles te verbieden. Niet waar? Op deze manier is blijvend afvallen makkelijk en leuk en werk je aan je nieuwe gezonde leefstijl.

14. Begin met bewegen!

Een half uur bewegen is de norm, maar wanneer je wilt afvallen is dat, volgens deskundige, te weinig. Verzin voor je zelf manieren om te bewegen. Doe op de fiets de boodschappen, neem vaker de trap en ga wandelen in het bos wanneer je geen sportschooltype bent. Elke vorm van beweging telt. Ga je lekker naar de sportschool? Probeer dan krachttraining en cardiotraining te combineren. Op deze manier bouw je spierweefsel op en word vet afgebroken. Beweging is belangrijk voor lichaam en geest. Probeer deze tip zo goed als mogelijk toe te passen.

15. Maak gebruik van een coach

Iedereen kan afvallen. Geloof me wanneer je de beslissing hebt genomen dan gaat het je lukken. Alleen soms kan het handig zijn om de ervaring van de coach te gebruiken. Hij/zij heeft handige tips om je verder te helpen en je te laten inzien dat sommige dingen niet zo moeilijk hoeven te zijn bij het verander van je leefstijl. Ben jij opzoek naar een coach die je verder kan helpen? Wij doen dat graag. Stuur een mail met je motivatie naar: info@ifeelfit.nl zodat wij contact met je kunnen opnemen. Wanneer je deze tips zult toepassen weet ik zeker dat je gewicht zult verliezen. Misschien met een beetje hulp van een dieet of een coach. De kilo’s zullen er af gaan. Ik wens je heel veel succes met het veranderen van je eetpatroon en lees ook nog een paar andere artikelen om inspiratie op te doen. Groetjes, Loek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *